Sådan kommer du godt i gang med søgemaskineoptimering – 5 gode tips

Sådan kommer du godt i gang med søgemaskineoptimering - 5 gode tips

Vil du komme godt i gang med søgemaskineoptimering? Så er du kommet til det helt rette sted. Herunder får du nemlig hele 5 gode tips til, hvordan du kommer godt i gang. Du får blandt andet information om, hvad søgemaskineoptimering er. Læs med herunder, eller hos Seo Mentor Hanne, og få meget mere at vide.

Hvad er søgemaskineoptimering?

For at du kan komme godt i gang med søgemaskineoptimering, er det selvfølgelig vigtigt, at du ved, hvad det er. Søgemaskineoptimering kaldes også SEO, der på engelsk er en forkortelse for sætningen Search Engine Optimization. Når du søger på Google, kommer der en masse forskellige resultater frem. Som søgende er man mest tilbøjelig til at klikke på de øverste links. For at få sin hjemmeside øverst på Google, kan man bruge søgemaskineoptimering! Søgemaskineoptimering består i at finde de bedste keywords, eller på dansk søgeord, som Google sætter øverst i søgesystemet.

Start med søgeordsanalysen

Som førnævnt er søgeordene en stor del af Googles søgesystem. Søgeordene er de specifikke ord, folk søger efter, når de leder efter dit produkt eller hjemmeside. Søger du eksempelvis efter tøj på Google, kommer der en lang række forskellige resultater og hjemmeside frem, som alle har brugt søgeordet tøj i deres søgemaskineoptimering. For at du kan finde ud af, hvad dine søgeord skal være, er det vigtigt, at du kender din kundebase. Du skal vide, præcist hvad de søger efter, for at finde din hjemmeside og produkter.

Jo flere detaljer, du kender, jo bedre bliver bliver din søgeordsanalyse! For at finde ud af, hvad dine kunder søger på, for at finde dig, har du selvfølgelig brug for data. Du kan finde denne data på flere forskellige måder. Du kan blandt andet undersøge dine konkurrenter, og finde ud af, hvad folk søger på, for at finde dem. Du kan også forsøge at søge på dig selv, og finde ud af, hvor og hvornår, du popper op.

Metabeskrivelser er essentielle

Når du har fundet ud af, hvilke søgeord du skal bruge for at få din hjemmeside længere op i Googles søgefunktion, skal du til at lave dine metabeskrivelser. Metabeskrivelserne er, ligesom søgeordene, rigtigt vigtige.  Det er vigtigt, at dine metabeskrivelser er korte og præcise, så kunden kan få så meget information som muligt på så kortest tid som muligt. Det er en fordel at inkorporere dine søgeord i metabeskrivelsen. Det vigtigste er, at du igennem dine metabeskrivelser sælger din hjemmeside og produkter bedst muligt.

Sidetitler er det vigtigste

Sidetitler er uden tvivl noget af det vigtigste, man skal huske, når man taler om søgemaskineoptimering. Det er nemlig sidetitlerne, der sammen med metabeskrivelser og søgeord, søger for, at din hjemmeside kommer længere op i Googles søgesystem og får flere kliks. Sidetitlerne skal, ligesom metabeskrivelserne, være korte og gode. Kunderne skal lynhurtigt kunne regne ud, hvad din hjemmeside går ud på, ellers klikker de videre med det samme.

Linkbuilding er en god investering

En stor del af søgemaskineoptimering er linkbuilding. Uanset hvor gode dine søgeord og metabeskrivelser er, kan du ikke nå til helt toppen af Googles søgemaskine, uden du bruger linkbuilding. Linkbuilding er en betegnelse for, når andre hjemmesider linker til din hjemmeside eller dine produkter.

Har du en succesfuld virksomhed, kan dette ske helt naturligt, når nogle eksempelvis nævner din hjemmeside på Facebook. Har du en mindre virksomhed, kan du dog betale dig fra det ved at samarbejde med andre virksomheder og hjemmesider. Rigtigt mange hjemmesider benytter sig af linkbuilding, og skal man konkurrere med de store hjemmesider, er det vigtigt, at man også bruger det!